- EretzIsrael.co.il - https://eretzisrael.co.il -

מפלצות ים במפות ארץ ישראל

אתר ארץ ישראל, EretzIsrael.co.il, אוסף גמליאל, מפות עתיקים, ספרים עתיקים, מפה עתיקה,

איך הגיעו מפלצות ים למפות של ארץ ישראל בכלל, בתקופת הדפוס בפרט ובמפות שפורסמו בתוך ספרי דת (נוצריים) על אחת כמה וכמה?

מפלצות בכלל, ומפלצות ים בפרט, היו חלק מעובדת טבע עד המאה ה-20 (ולמעשה עבור רבים באוכלוסיה עד היום).

למעשה עד היום חלק מהיצורים שאנו מוצאים במעמקי הים יכולים בקלות להיחשב ל"מפלצות" והתקלות מעת לעת בחיות ים אמיתיות לחלוטין (הדיונון הענק, חלק ממיני הלוויתנים והכרישים ועוד) יחד עם חוסר הידיעה מה מסתתר מתחת לגלי הים בכלל ובמעמקים, תרם להיווצרות המיתוסים על "מפלצות ים" והישרדות סיפורים כאלו עד היום.

גם לחופיה של ארץ ישראל תוארו מפלצות ים על ידי מקורות מהימנים עד אשר היו לעובדה של ממש.

עד שלהי המאה ה-18 הערכתם של אנשי הרוח לידע הקדמון בכלל וליוון ורומי העתיקות בפרט היה מרובה ואלו הסתמכו עליהם כמקור מהימן.

אחד מחיבורי הטבע הנודעים ביותר היה (והינו) "תולדות הטבע"  (Naturalis Historia) – אנציקלופדיה בת 37 כרכים שכתב פליניוס הזקן במאה ה-1 לספירה. בשל המהימנות הרבה שניתנה לפליניוס הזקן (בעיקר עקב מחקריו בתחום הגאוגרפיה והתיאורים ההיסטוריים) הרי שגם ל"עובדות" אחרות שכתב ניתן משקל ומהימנות רבה. פליניוס תיאר לא אחת יצורים ימיים עצומים, חלקם אמיתיים וחלקם מיתולוגיים.

בהקשרה של ארץ ישראל תיאר פליניוס מפלצת ימית ששרידיה נמצאו על חופה של יפו והובאה משם לרומה לתצוגה (טענת התצוגה היא שנותנת ל"אירוע" נופך של אמת על אף שהמאורע לא קרה מעולם). פליניוס קשר בין מפלצת זו למפלצת לה הוקרבה אנדרומדה על הסלעים הנושאים את שמה שבכניסה לנמל יפו.

גם יוסף בן מתתיהו (יוספוס פלאביוס), שעל פי רוב לא נטה להיגרר אחר סיפורי מיתולוגיה, מציין כי על סלעי אנדרומדה ניתן לראות את שרידי כבליה של המפלצת לה הוקרבה אנדרומדה (מלחמות היהודים ספר שלישי, פרק ט' פסוק ג').

כך ניתן למצוא מפלצת ים שוחה לה במימי הים התיכון במפות מינסטר מ-1580 ו-1588.

מפלצת ים מול חופי תל-אביב ממפת ארץ ישראל בתנ"ך ז'נבה 1599.

וכמובן שצריך גם להזכיר את ה"דג הגדול" שנזכר בספר יונה (והפך ברבות הימים ללווייתן דווקא, למרות שלווייתן אינו דג – אבל מה זה משנה...) גם הוא ממפת ארץ ישראל בתנ"ך ז'נבה 1599.

כאשר מפלצות (ים ובכלל) נחשבו כחלק בלתי נפרד מהטבע וההיסטוריה אין לתמוה מדוע שולבו גם במפות.

למעשה זה לא צריך להפתיע אותנו כל כך כאשר עד היום אנשים מאמינים במפלצת מלוך-נס, ביטי, ביג-פוט ובהפתעות אחרות, כך טוענים, שמסתיר מאיתנו הטבע.

וצריך לזכור - גם כיום, בשנות ה-2000, עדיין מושקעים מיליונים (כך ממש) בניסיונות איתור וצילום של יטי, בי-פוט, נסי (מלוך נס) וחברותיהן ובהפקות חוזרות ונשנות של ערוצי המדע והטבע.