תעמולת בחירות 1959 – תקליט בן-גוריון

תעמולת (והמולת) הבחירות של ימינו היא מיידית ומתרחשת ברובה באינטרנט - לטוב ולרע. החשיפה לדברי המנהיגים והרוצים להיבחר מקיפה אותנו מכל כיוון ואנו רואים ושומעים את נבחרי הציבור בכל הערוצים (רדיו, טלוויזיה, אינטרנט ועוד).

פעם לא זה היה מצב הדברים ועצרות בחירות המוניות, בהן המנהיגים פרסו את משנתם הפוליטית, היו חלק חשוב והכרחי בכל מסע בחירות.

ב-1959, לקראת הבחירות לכנסת הרביעית, מפלגת השלטון (מפא"י שסימנה היה א) עם 40 מנדטים לקראת הישגה הגדול ביותר אי פעם 47 מנדטים מאמצת טכנולוגיה שלא היתה מוכרת מאוד בארץ (לתקופתה) ופותחת ב"קמפיין הוויראלי הראשון". ברחובות מחולקות גלויות שאינן "סתם" גלויות תעמולה אלא תקליט מודפס על גבי גלויה שניתן לנגן בבית ולשמוע, בקצרה, את בן גוריון בנאום בחירות של כדקה וחצי. אומנם לא בכל בית יש פטיפון אבל יש מספיק פטיפונים כדי "להביא" את בן-גוריון, שהיה בשיא כוחו, תהילתו והאהדה אליו, לבוחרים.

אם היום סיסמאות הבחירות הן סיסמאות נבובות של מילים בודדות או משפטי יח"צ הרי שבן גוריון מדבר על מהותם של דברים, ערכים ועקרונות - שחלקם רלוונטיים היום בדיוק כמו אז.

" שלום לכם

אתם __________ לעצב דמותה של מדינתנו ביום בחירות.

מכיוון שאיני יכול, לצערי, להיפגש עם כל אחד מכם אישית חובתי להעמיד אתכם על ארבע דברים בהם תלוי עתידנו.

א. להתפרנס מעבודתנו בלי עזרה חיצונית, לבסס מצבו הכלכלי של כל אזרח בישראל ולשמור על טוהר מידות.

ב. לקיים ביטחוננו בכוח עצמנו ולחזק את השלום.

ג. ליישב השממה בדרום, בנגב וליד הגבולות.

ד. להיות עם אחד ולא ועידות נפרדות.

בשל כך על מיטב צעירנו להתנדב לעבוד ביישובי עולים.

ועלינו להקים דמוקרטי אמיתית ויציבה לפי שיטת בחירות אזוריות כנהוג באנגליה ובשאר הדמוקרטיות המקובלות.

על דברים אלה שקדו חברי _______ ארץ ישראל ואנוכי _______________ כוח מחודש לקדם אותם עד ביצועם המלא."

כל אחת מהנקודות האלו הינה חלק מהמצע של איזו מפלגה (אם לא רובן) גם במערכת הבחירות הנוכחית:

  • " לבסס מצבו הכלכלי של כל אזרח בישראל " – מישהו אמר יוקר המחייה בכלל ומצוקת מחירי הדירות?
  • " לשמור על טוהר מידות " – אז והיום, החולי הזה לא מרפה מאתנו לעולם. אבל אפשר להתנחם שתמיד נמצאו אלו שנלחמו על קיום טוהר המידות.
  • " לקיים ביטחוננו בכוח עצמנו ולחזק את השלום " – שלום וביטחון 2 שאיפות שמלוות אותנו בכל מערכת בחירות כאשר כל מפלגה וסיעה מגיעה עם התפיסה שלה וההצעה שלה, אבל המטרה טרם הושגה.
  • " ליישב השממה בדרום, בנגב וליד הגבולות " – חובתה של מדינת ישראל לחיזוק הפריפריה הינה משימה לאומית ראשונה במעלה שיש לקדם בכל המרץ.
  • " להיות עם אחד ולא ועידות נפרדות " – מקריאת ה"ועידת הנפרדות" של בן-גוריון ועד נאום השבטים של ריבלין – אם לא נתאחד נכחד!

תודה